Дослідницька робота школярів – важливий компонент розвитку творчої особистості, найсильніша мотивація пізнавального процесу. Систематично зміцнюючись і розвиваючись, пізнавальний інтерес стає основою позитивного ставлення до навчання, має пошуковий характер. Розвиток навичок науково-дослідницької діяльності – це серйозна заявка на майбутнє. Уміння школяра працювати з текстом, експериментувати і робити висновки, презентувати і захищати свою роботу перед компетентною аудиторією дає можливість, а головне, досвід створення «дорослих» наукових праць. Наукова робота учнів – це їхня система навчальна і пізнавальна діяльність теоретичної і практичної спрямованості у сфері науки, яка за формою та змістом відповідає високому (творчому) рівню навчальних досягнень учнів.
Отже, шкільну науково-дослідницьку діяльність можна розглядати як найвищу форму вияву творчого рівня учнівських навчальних досягнень.
Навчально-виховний процес над науково-дослідницькою роботою у нас в школі організовано в 4 етапи.
1 - організаційний
2 - підготовчий
3 - дослідницький
4 - заключний
1) На організаційному етапі визначаються основні форми роботи; узгоджується план роботи над науково-дослідницькою темою.
2) На підготовчому разом з вчителями-керівниками учні складають індивідуальний план роботи, встановлюють завдання, терміни їх виконання.
3) На дослідницькому етапі виконують дослідницьку частину роботи, узагальнюють отриману інформацію; учитель-керівник допомагає здійснити дослідження, описати його та здійснити висновки
4) На заключному етапі - оформлення роботи і підготовка до її публічного захисту.
Протягом вересня-грудня вчителі-керівники проводять з учнями індивідуальні заняття, на яких розглядають завдання підвищеної складності (завдання олімпіад, конкурсів МАН попередніх років, інших інтелектуальних змагань і турнірів) надають необхідні консультації щодо виконання роботи, її оформлення й захисту на районному та обласному етапі.